luni, 21 iulie 2008

Last.fm - un proiect de milioane

Daca vrei sa asculti muzica, esti conectat la internet, dar pur si simplu nu ai mp3-uri in calculator, daca te-ai saturat ca dupa fiecare melodie sa dai click pe un nou fisier pe youtube pentru a asculta o alta melodie, poti accesa foarte usor www.last.fm. Eu il ascult de vreun an si ceva, de cand surfand pe net am ajuns pe sote-ul respectiv. Azi, in Saptamana Financiara, am gasit un articol despre ideea care a dus la crearea site-ului.

Richard Jones a început munca la proiectul Audioscrobbler.com ca parte a unui proiect informatic pe care îl dezvolta în anul trei de facultate. Devenit popular printre colegii săi, proiectul a fost pus online în 2003. Creierul aplicaţiei, care trebuia instalată pe fiecare computer, îl constituia un algoritm de analiză a melodiilor pe care le asculta utilizatorul. Ulterior, pe baza acestui algoritm, aplicaţia îi recomanda utilizatorului muzica similară celei pe care o asculta deja si îi afisa profilele altor utilizatori care ascultaseră anterior muzica în cauză.
În aceeasi perioadă în care Richard Jones dezvolta Audioscrobbler.com, Felix Miller, Martin Stiksel, Michael Breidenbruecker si Thomas Willomitzer lucrau la un proiect similar, Last.fm, care le prezenta utilizatorilor de Internet mai multe melodii pe care acestia le puteau vota cu bun sau prost. Simplist ca idee, dar promovat mult mai bine ca Audioscrobbler.com, Last.fm se putea lăuda că a stråns peste 100.000 de utilizatori înregistraţi ai serviciului în primul an de activitate.
În 2003, cele două echipe au început să lucreze împreună, iar la finalul anului au decis reunirea activităţii lor sub sigla Last.fm. Anul 2006 a adus si primele încercări de monetizare a audienţei importante pe care o avea Last.fm. Utilizatorii serviciului erau invitaţi să adauge poze si alte materiale profilului lor, în încercarea website-ului de a deveni cât mai repede o reţea socială. A apărut si facilitatea de achiziţionare online a albumelor pe care utilizatorii le ascultau prin intermediul Last.fm.
Au fost adăugate conturi plătite, care le ofereau utilizatorilor posibilitatea ca, în schimbul unei sume de bani, să poată vedea cine le-a vizitat profilul, să aibă parte de tratament preferenţial atunci când serverele companiei sunt supraîncărcate etc. Pe 15 iulie 2006, a fost lansată versiunea în limba japoneză a Last.fm. Au urmat, în scurtă vreme, localizări ale reţelei în Germania, Spania, Franţa, Italia, Japonia, Polonia, Portugalia, Suedia, Rusia, Turcia si China.


Restul - aici

Niciun comentariu: